Optymalna temperatura do spania

Komfort naszego snu zależny jest od wielu elementów. Ogólnie przyjęło się, że najważniejsza jest długość snu. Oczywiście, ale nie możemy przy tym pominąć wielu równie bądź prawie równych aspektów optymalnego, regeneracyjnego snu. Zaczynając od wygodnego materaca, poprzez odpowiednią dietę, ruch w ciągu dnia, kończąc na zaciemnieniu i temperaturze jaka panuje w sypialni. I to właśnie nad tym ostatnią kwestią chcemy się skupić w tym artykule. Jaka temperatura do spania jest odpowiednia? Jak warunki w sypialni wpływają na nasz sen? Sprawdź i dowiedz się więcej!

Czytaj też: Częste budzenie się w nocy – jakie są tego przyczyny?
Sprawdź również: Objawy niewyspania i jego skutki!
Wejdź na: Drzemka w ciągu dnia, ile powinna trwać?

Temperatura w sypialni – jaka jest odpowiednia?

Nie można jednoznacznie podać temperatury, jaka powinna panować w sypialni w trakcie nocy. Każdy z nas ma inne preferencje dotyczące temperatury. Są osoby, które w ciepłe letnie wieczory otulają się kocem oraz spotkać można ludzi, którzy w zimowe, chłodniejsze dni spacerują w bluzach, lekkich swetrach, a nawet i w krótkich spodenkach. Niezaprzeczalnym faktem natomiast jest to, że zdecydowanie efektywniejsza regeneracja organizmu zachodzi podczas nieco niższych temperatur. Można zatem przyjąć, że optymalna temperatura do snu powinna mieścić się w przedziale 16-19 stopni Celsjusza. Wyjątek stanowią osoby starsze, których organizmy i wymagania z wiekiem się zmieniają, dlatego dla seniorów zaleca się spanie w temperaturze 20 stopni.

Temperatura do spania – wentylacja i odpowiedni poziom wilgotności!

Wentylacja i wilgotność w sypialni to obok odpowiedniej temperatury elementy, które w znacznym stopniu wpływają na jakość snu. Idealnym rozwiązaniem jest wietrzenie kilka razy dziennie sypialni, jednakże doskonale wiemy, że jest to po prostu niemożliwe. Dlatego zaleca się, aby przed samym snem przewietrzyć przez kilka-kilkanaście minut pomieszczenie w celu dostarczenia większej ilości świeżego powietrza do sypialni. Równie istotną kwestią jest zachowanie właściwego poziomu wilgotności. Nadmiar wilgoci może powodować gromadzenie się pleśni, wpływać na problemy z oddychaniem, prowadzić do bólu głowa, a nawet i do powstawania alergii. Natomiast zbyt niska wilgotność wpływa na wysuszanie dróg oddechowych, przez co jesteśmy bardziej podatni na różnego rodzaju infekcje.

Zbyt nisku lub za wysoka temperatura podczas snu – jak wpływa na nasz organizm?

Podczas snu musimy zadbać o to, aby nasz organizm nie był poddany przegrzaniu oraz oziębieniu. Z tego względu określenie optymalnej temperatury do spania jest niezwykle istotne w kontekście naszego porannego samopoczucia, jak i nawet zdrowia. Zbyt wysoka temperatura w sypialni może być jedną z przyczyn problemów z zasypianiem lub budzenia się w nocy. Nasz organizm podczas snu obniża temperaturę nawet o 1 stopień Celsjusza, co w warunkach podwyższonej temperatury w sypialni jest bardzo utrudnione. Mogą pojawić się również zaburzenia hormonalne w postaci spadku melatoniny, która odpowiedzialna jest za regulację cyklu dobowego człowieka. Obniżona zostaje odporność człowieka na infekcję, co w przypadku dzieci i osób starszych jest wyjątkowo niebezpieczne. Z kolei spanie w zbyt zimnym pomieszczeniu wiąże się z podniesieniem ciśnienia krwi w organizmie, który zaczyna walkę, aby nie dopuścić do wyziębienia ciała. Dochodzi również do zaburzenia fazy snu REM, podczas której organizm ludzki nie jest w stanie regulować temperatury ciała. Zbyt niska temperatura uniemożliwia zatem spokojny i regeneracyjny sen.

W jakiej temperaturze spać? Wszystko zależy od naszych preferencji. Należy jednak pamiętać, aby nie dopuszczać do przegrzania lub wyziębienia organizmu. Warto zachować odpowiedni poziom wilgotności oraz regularnie wietrzyć sypialnię. Dbając o szczegóły, zapewnimy sobie wygodny i zdrowy sen!

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *