Fazy snu człowieka

Sen jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Jest to czynność, której poświęcamy bardzo dużą część naszego życia. Dzięki niemu możemy zregenerować organizm i zyskać siły na kolejny dzień. Jego brak nie tylko powoduje złe samopoczucie, może również nieść za sobą poważne i nieodwracalne konsekwencje zdrowotne. Dlatego bardzo ważne jest, abyśmy go nie zaniedbywali i dokładali wszelkich starań do tego, żeby się wysypiać. Warto zaczerpnąć również więcej informacji o fazach naszego snu, aby lepiej zrozumieć, dlaczego jest to tak istotne w naszym życiu!

Jakie są fazy snu człowieka?

Sen charakteryzuje się kilkoma fazami, które są powtarzane cyklicznie średnio co trzy godziny. W ciągu jednego cyklu snu będziemy przechodzić płynnie między fazami. Można wyróżnić dwie fazy snu:
NREM (non-rapid eye movement) jest to faza snu, która charakteryzuje się brakiem ruchów gałek ocznych. Faza ta trwa około 90 minut. Fazę NREM można podzielić na cztery stadia:
stadium I – maleje świadomość, fale mózgowe zmniejszają częstotliwość z alfa do theta;
stadium II – brak reakcji na bodźce zewnętrzne, zanikają ruchy gałek ocznych, ale jeszcze w tym stadium jesteśmy podatni na wybudzenie;
stadium III – stadium to charakteryzuje się jeszcze mniejszymi częstotliwościami fal do poziomu delta i jest to wejście do snu głębokiego;
stadium IV – nazywany snem wolnofalowym, pojawia się u niektórych ludzi lunatykowanie, a często to studium przeplata się z fazą REM.
REM (rapid eye movement) jest to faza, w której pojawiają się mimowolne ruchy gałek ocznych, występują marzenia senne, fazy beta oraz delta przeplatają się, występuje największe rozluźnienie mięśni. W tej fazie również jest najłatwiej o wybudzenie. Faza REM wpływa na poprawę naszych zdolności poznawczych.
Prawidłowe utrzymanie faz snu wpływa na jakość całego cyklu, przez co będziemy budzić się bardziej wypoczęci.

Fazy snu – sen monofazowy i polifazowy

Przeciętny sen człowieka jest snem monofazowym, czyli charakteryzuje się jedną nieprzerwaną fazą snu, najczęściej od ośmiu do dziesięciu godzin w zależności od naszego wieku oraz zdrowia. Można również się spotkać ze snem polifazowym, który charakteryzuje się zwiększoną ilością cykli snu w ciągu doby. Sen polifazowy to połączenie snu i drzemek mających na celu dodatkową regenerację naszego organizmu. Wykorzystywany był np. przez żołnierzy w trakcie I Wojny Światowej. W badaniach na astronautach NASA odkryto dużą korelację, między snem polifazowym, a zwiększoną koncentracją u uczestników badania.
Sen polifazowy można dostosować do naszych możliwości dobowych, często i zdrowotnych. Najczęściej wyróżnia się systemy:
bifazowy – charakteryzuje się dwoma cyklami snu trwającymi około sześciu godzin oraz jedną drzemką około pół godziny;
everyman – jest to podejście, gdzie w ciągu nocy śpimy cztery godziny, a w ciągu dnia mamy trzy półgodzinne drzemki;
dymaxion – w ciągu nocy człowiek śpi trzy godziny oraz trzy razy w ciągu doby po trzydzieści minut lub w cyklu sześciogodzinnym po pół godziny na jedną drzemkę;
uberman – co cztery godziny mamy drzemkę co pół godziny.
W śnie polifazowym najważniejsze jest, by trzymać się cyklów dobowych. W innych przypadku może to źle wpłynąć na zdrowie psychiczne.

Pewne jest natomiast, że sen jest niezbędną przerwą dla naszego organizmu – zapewnia nam zdrowie psychiczne i fizyczne, a człowiek z ograniczoną ilością lub brakiem snu odczuwa poważne konsekwencje zdrowotne. Pamiętajmy, aby dbać o jakość i odpowiednią długość swojego snu!

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *